YHDISTYKSEN VIESTINTÄ

Tällä sivulla kerromme, mitä kannattaa miettiä, ennen kuin yhdistys aloittaa viestinnän. Kerromme myös, millaista on hyvä viestintä.  

On tärkeää, että yhdistys viestii toiminnastaan. Viestintä antaa ihmisille tietoa. Lisäksi se vaikuttaa siihen, millaisen kuvan ihmiset saavat yhdistyksestä. Kun yhdistys hoitaa viestinnän hyvin, ihmiset tuntevat yhdistyksen paremmin. Silloin yhdistys voi saada enemmän jäseniä ja avustuksia.  

Yhdistyksillä on erilaisia tarpeita viestiä. Yhdistys esimerkiksi tiedottaa ja markkinoi toimintaansa. Muista, että jokaisen yhdistyksen täytyy ilmoittaa jäsenilleen, milloin on vuosikokous.   

Ennen kuin yhdistys aloittaa viestinnän, kannattaa miettiä seuraavia asioita: 

  • Mitä resursseja yhdistyksellä on. 
    • Kuinka monta henkilöä hoitaa yhdistyksen viestintää?  
    • Onko yhdistyksellä rahaa, jota se voi käyttää viestintään?  
    • Miten yhdistys jakaa rahat, jotka se on varannut viestintään?  Esimerkiksi kuinka paljon rahaa käytetään mainontaan ja verkkosivujen ylläpitoon. 
  • Mitkä ovat yhdistyksen viestinnän tavoitteet.  
    • Onko tavoitteena esimerkiksi saada lisää jäseniä tai tehdä yhdistyksestä tunnetumpi? Jos yhdistyksellä on vähän ihmisiä ja rahaa viestintään, silloin kannattaa valita tärkein tavoite ja keskittyä siihen.  
  • Mitkä ovat yhdistyksen viestinnän kohderyhmät.  
    • Kohderyhmä on se joukko ihmisiä, jotka yhdistys haluaa tavoittaa viestinnällään. Jos tavoitteena on saada lisää vapaaehtoisia, kannattaa miettiä, millaiset ihmiset ovat kiinnostuneita auttamaan yhdistyksen toiminnassa. Lisäksi jos yhdistys toimii vain tietyllä alueella, kannattaa viestiä lähialueen asukkaille.  
  • Millainen viestintä innostaa kohderyhmää.  
    • Jos yhdistys haluaa uusia vapaaehtoisia, sen kannattaa näyttää viestinnällä, kuinka mukavaa vapaaehtoistyö on. Lisäksi kannattaa kertoa, mitä hyötyä vapaaehtoistyöstä on ihmisille.  Jaa vapaaehtoisten hyviä kokemuksia ja kerro selkeästi, miten uudet vapaaehtoiset voivat liittyä mukaan.   
  • Mitä viestintäkanavia kohderyhmä käyttää. 
    • Yhdistyksen kannattaa viestiä siellä, missä kohderyhmä on. Yhdistys voi viestiä sanomalehdissä, somessa, verkkosivuilla tai ilmoitustauluilla.  

Tee yhdistyksen viestinnälle suunnitelma 

Suunnittele, mitä ja missä yhdistys viestii. Tee aikataulu viestinnälle. Mieti myös, ketkä tekevät viestintää. 

Ohjeita yhdistyksen hyvään viestintään. 

  • Viesti säännöllisesti.  
  • Pidä yhdistyksen verkkosivut ajan tasalla. 
  • Tarkista, että tieto on oikeaa. 
  • Kerro asiat lyhyesti ja selkeästi. 
  • Suunnittele viestit niin, että ne kiinnostavat ja innostavat ihmisiä.  
  • Kerro yhdistyksen toiminnasta kuvilla ja videoilla. On tärkeää, että kuvissa ja videoissa näkyy ihmisiä.  
  • Muista myös tykätä, jakaa ja kommentoida muiden julkaisuja somessa.  

Muista pyytää lupa ihmisiltä, jos kuvaat heitä. Voit myös käyttää ilmaisia kuvia kuvapankeista.