PATH OUT -PELI

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n ja peliyhtiö Causa Creationsin interaktiivinen tietokonepeli Path Out johdattelee pelaajan vaaralliselle pakomatkalle, joka kotinsa jättämään joutuvan on usein oikeassa elämässäkin kohdattava.  Peli pohjautuu kehittäjänsä Jackin kokemuksiin pakolaiseksi joutumisesta. Pelissä Jackin on valittava vaarallinen reitti sodan runtelemasta Syyriasta Turkkiin.

Jack Gutmann ei koskaan ollut yksi niistä lapsista, jonka vanhemmat komensivat häntä rajoittamaan ruutuaikaa ja menemään ulos leikkimään. Päinvastoin, vanhemmat kannustivat Jackia ja hänen neljää veljeään viettämään mahdollisimman paljon aikaa sisällä tietokonepelien parissa, jotta he pysyisivät sisätiloissa turvassa kaduilla riehuvasta konfliktista.

”Olin peloissani, ja halusin paeta todellisuutta”, sanoo Jack, joka syntyi nimellä Abdullah ja kasvoi Syyriassa, maan neljänneksi suurimmassa kaupungissa Hamassa. ”En halunnut nähdä sotaa enkä halunnut kuulla sitä.” Kun sähköä oli, hän pelasi videopelejä. Kun sähköt menivät poikki, hän pelasi kannettavalla tietokoneellaan. Kun kannettavan tietokoneen akku loppui, hän suunnitteli pelejä paperille.

Hän ei koskaan uneksinut, että vuosia myöhemmin – turvassa Itävallassa – hänen intohimonsa tietokonesuunnitteluun johdattaisi hänet palkitun videopelin tuottamiseen. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR julkaisi Path Out -opetusversion uudelleen maailman pakolaispäivänä, 20. kesäkuuta vuonna 2023, auttaakseen koululaisia Itävallassa ja muualla maailmassa asettumaan pakolaisen kenkiin ja tekemään elämää ja kuolemaa koskevia päätöksiä vaarallisella matkalla turvaan.

Vaarallinen pakomatka vei läpi useiden esteiden

Jack, joka otti uuden nimen aloittaessaan uuden elämän Itävallassa, alkoi piirtää ja värittää digitaalisesti lapsena ja hallitsi kuvanmuokkaussovellus Photoshopin salat jo 14-vuotiaana.

”Digitaalinen taide ja tietokonepelit olivat minulle ikkuna maailmaan, ulos huoneestani Syyriassa, pois sodasta monipuoliseen maailmaan erilaisten ihmisten kanssa”, hän sanoo, muistellen kriisiä, joka alkoi maaliskuussa 2011, samassa kuussa, jolloin hän täytti 15 vuotta.

Kun kriisi kärjistyi vuonna 2011, miljoonat syyrialaiset joutuivat pakenemaan kotoaan. Tähän päivään mennessä noin 6,8 miljoonaa syyrialaista on paennut ulkomaille pakolaisina, ja vieläkin useampi – 6,9 miljoonaa – on joutunut pakenemaan Syyrian sisällä.

18-vuotiaana, kohdatessaan vaaran joutua värvätyksi armeijaan ja tullakseen tapetuksi, Jack pakeni kotimaastaan. Alkoi vaarallinen ja mutkikas matka ensin Turkkiin ja sieltä useiden maiden kautta Itävaltaan, Euroopan sydämeen. Itävalta oli ensimmäinen paikka, jossa hän todella tunsi olonsa turvalliseksi.

”En suunnitellut jääväni Itävaltaan”, Jack myöntää. ”Mutta kun saavuimme tänne veljeni kanssa, koimme shokin, koska niin monet ihmiset auttoivat meitä – se oli positiivinen järkytys.”

Kuva Path Out-pelistä. Sotilas jahtaa pelin päähenkilöä Jackia.

Pelit voivat tuoda kaukaiset tapahtumat lähemmäs

Pian saapumisensa jälkeen Jack tapasi Georg Hobmeierin, Causa Creations -nimisen Wienissä toimivan pelisuunnitteluyrityksen johtajan, joka näkee videopelit paitsi viihteenä, myös, kuten yrityksen verkkosivuillakin kerrotaan, ”merkityksellisinä, elämystä rikastuttavina kokemuksina, jotka voivat yhdistää meitä, haastaa käsityksiämme ja antaa oivalluksia ympärillämme olevasta maailmasta”. Yritys on työskennellyt lukuisten puhututtavien aiheiden, kuten muuttoliikkeen, ilmastonmuutoksen ja ydinenergian, parissa.

Jack halusi muuttaa intohimonsa ammatiksi ja ryhtyi Causa Creationsin kanssa yhteiseen projektiin. Tuloksena oli Path Out, jossa pelaaja toistaa Jackin henkeäsalpaavan matkan Syyriasta, joutuen myös ihmissalakuljettajien käsiin.

”Päätimme, että Jack itse olisi pelin päähenkilö”, sanoo Georg ja lisää, että hänen mielestään on erityisen tärkeää näyttää, että jokaisen pakolaisuudesta kertovan numeron ja faktan takana on monimutkaisia tarinoita ja monimutkaisia persoonallisuuksia – stereotypioiden taakse kätkeytyy oikea ihminen.

Peliin valitussa japanilaistyylissä söpöt hahmot luovat voimakkaan vastakohdan matkan karulle todellisuudelle. Jack – suunnittelija ja hahmo – on pelissä pukeutunut iloisen keltaiseen paitaan, jota hän käytti myös itse matkallaan ja jolla on edelleen hänelle tunnearvoa.

Näytön nurkassa olevasta ruudusta oikea Jack kommentoi pelaajien liikkeitä YouTubesta tutulla striimaustyylillä, käyttäen suomalaisillekin tuttua kuivaa huumoria. ”Tapoit minut juuri, kaveri”, hän huudahtaa, kun pelaaja tekee väärän liikkeen. ”Oikeassa elämässä en ollut niin kömpelö kuin sinä.”

Alun perin vuonna 2017 julkaistuna kaksituntisena pelinä Path Out on voittanut kansainvälisiä ja itävaltalaisia palkintoja ponnisteluistaan tuoda esille vakavaa ongelmaa.

Huumori auttaa käsittelemään vaikeita aiheita

Causan ja UNHCR:n kehittämä uusi koulujen versio on lyhennetty oppitunnille sopivaan mittaan. Sen tarkoituksena on näyttää oppilaille, jotka eivät ehkä koskaan kohtaa oikeita pakolaisia, millaista on kotimaastaan pakenemaan joutuvan pakomatka. Pelin myötä oppilaat huomaavat Jackin eläneen hyvin samankaltaista elämää kuin hekin ennen pakoaan. Sitten hänen maailmansa kääntyi ylösalaisin, ja hänen oli jätettävä kaikki tuntemansa taakseen. Peli julkaistiin saksaksi ja englanniksi maailman pakolaispäivänä. Sittemmin pelistä on tullut lukuisia eri kieliversioita.

Jack kirjoittaa edelleen omaa onnellista loppuaan. Hän tunsi olonsa turvalliseksi heti saavuttuaan Itävaltaan, mutta siihen, että maasta tuli hänelle myös todellinen koti, jossa tuntea olevansa turvassa, kului aikaa.

”Vei viisi vuotta, kunnes tunsin, että matkani oli ohi, kunnes tunsin oloni huojentuneeksi”, hän sanoo. Nyt 26-vuotiaana hän puhuu lähes virheetöntä saksaa ja englantia ja on kotiutunut Itävaltaan hyvin. Maahan saavuttuaan Jack on suorittanut ammatillisen koulutuksen ja työskennellyt muutaman vuoden pelikehitysyhtiössä. Nyt hän opiskelee 3D-mallinnusta ja animointia, jotta voisi kehittyä pelisuunnittelijana edelleen.

Lisäksi Jack tapasi itävaltalaisen naisen, joka jakaa hänen rakkautensa videopeleihin, ja pari meni naimisiin viime vuonna.

Tärkeimpänä Jack kertoo säilyttäneensä huumorintajunsa, piirteen, jonka hän katsoo välttämättömäksi sekä todellisessa elämässä että Path Out -pelissä. ”Pako- ja sotatarina on tarpeeksi paha; tarvitaan huumoria, jotta sitä voi käsitellä”, hän sanoo.

Koska peli heijastaa hänen todellisuuttaan, herättää se yhtä aikaa monia erilaisia tunteita – eikä huumorilla väritetty pakotarina ole Jackin mielestä ollenkaan huono asia: ”Loppujen lopuksi tietokonepelien pitäisi olla hauskoja.”

Pelaa Path Out -peliä helposti verkossa

Auta Jackia pakenemaan sotaa ja löytämään tie turvaan! Voit tutustua Jackin tarinaan ja pelata peliä verkossa maksuttomasti.

Suomenkielistä peliä pääset pelaamaan valitsemalla Run game, jonka jälkeen pääset vaihtamaan kielen asetuksista. Valintaikkunasta pääsee poistumaan Esc -näppäimellä. Peli on saatavilla myös ruotsiksi.

pelaa Path Out -peliä tästä

Opettajalle

30-45 minuuttia kestävä versio sopii oppitunnilla pelattavaksi. Peliä suositellaan yli 14-vuotiaille.

Peliin liittyviä opetusmateriaaleja, kuten keskustelua ohjaavia kysymyksiä ja aktiviteetteja löydät täältä.

Huomioithan, että peli voi tuoda mieleen vaikeita muistoja opiskelijoille, jotka ovat itse joutuneet pakenemaan. Jos mahdollista, keskustele pakolaistaustaisten oppilaiden kanssa henkilökohtaisesti ennen oppituntia ja anna oppilaille mahdollisuus päättää etukäteen, haluavatko he pelata peliä.

Kuva Path Out pelistä. Päähenkilö Jack seisoo kotinsa keittiössä vanhempiensa kanssa. Vasemmassa yläkulmassa on striimaus-tyyliin video, jossa oikean elämän Jack kertoo kokemuksestaan.